
Vid dokonavý a nedokonavý u sloves, co to je vid? Vidová dvojice.
"Došly jí olivy, proto se rozhodla udělat nákup a zašla do supermarketu."
V češtině můžeme u sloves určovat jednu z mluvnických kategorií, a to vid. Vid slouží k tomu, že rozeznáme slovesa která vyjadřují, zda je děj ukončený nebo neukončený. Rozlišujeme dva základní typy: dokonavý vid a nedokonavý vid.
1. Dokonavá a nedokonavá slovesa
Slovesa v češtině mohou mít buď nedokonavý vid (proces je neukončený, trvání), nebo dokonavý vid (výsledek, již došlo k dokončení děje).
Nedokonavá slovesa označují probíhající, opakovaný nebo neurčitě dlouhý děj:
číst, psát, vařit, učit se, běhat
Příklad: Každý den čtu knihu. (děj probíhá, není jasné, kdy skončí)
Dokonavá slovesa označují ukončený, jednorázový děj:
přečíst, napsat, uvařit, naučit se, doběhnout
Příklad: Dnes jsem přečetl knihu. (děj je ukončený, kniha je přečtená)
2. Jak poznat vid slovesa?
Obvykle se slovesa liší předponou nebo změnou kmenové části:
Psát → napsat
Číst → přečíst
Dělat → udělat
Učit se → naučit se
Změnou předpony se často mění i vid slovesa.
3. Jak správně používat slovesa podle vidu?
Přítomný čas: Používáme jen nedokonavá slovesa (např. čtu, píšu, vařím). Dokonavá slovesa nemají přítomný čas, místo toho vyjadřují budoucnost (např. napíšu, přečtu).
Budoucí čas:
U nedokonavých sloves tvoříme budoucí čas s pomocným slovesem být + infinitiv (budu číst, bude psát).
U dokonavých sloves se budoucí čas tvoří přímo (přečtu, napíšu). Dokonavá slovesa nelze vyjádřit pomocí "budu" + infinitiv, protože spojení nedává smysl. Například nemůžeme říct budu dodělat.
Minulý čas: Oba vidy mají minulý tvar, ale význam se liší:
Četl jsem knihu celý večer. (nedokonavý – děj probíhal)
Přečetl jsem knihu. (dokonavý – kniha je přečtená)
Pomůcka:
Nedokonavá slovesa mají tři tvary: minulost, přítomnost a budoucnost. Budoucí čas lze vyjádřit pomocí slova budu + infinitiv slovesa (budu číst, budu psát). Dokonavá slovesa tuto možnost nemají, protože jejich děj je chápán jako jednorázový a dokončený. Například dodělám znamená, že děj bude mít konec, zatímco budu dělat vyjadřuje průběh činnosti. Nelze říct budu dodělat. Nedává to smysl.
4. Kdy použít který vid?
Vid sloves ovlivňuje význam věty. Porovnejte tyto příklady:
Učil jsem se anglicky tři roky. (proces, není jasné, zda byl dokončen)
Naučil jsem se anglicky. (hotový výsledek, angličtinu už umím)
5. Shrnutí
Nedokonavá slovesa popisují průběh děje, opakování nebo dlouhotrvající činnost.
Dokonavá slovesa vyjadřují výsledek a ukončený děj.
V přítomném čase používáme jen nedokonavá slovesa.
Minulý čas mají oba vidy, ale význam se liší.
Pochopit vid sloves pomáhá lépe vyjadřovat myšlenky a tvořit přesné věty. Pokud si nejste jistí, zkuste si říct větu v přítomném čase – pokud nejde použít, pravděpodobně jde o dokonavé sloveso. 😊
Některá slovesa tvoří tzv. vidové dvojice:
- chytit (dokonavý) vs. chytat (nedokonavý)
- koupit (dokonavý) vs. kupovat (nedokonavý)
- rozhodnout (dokonavý) vs. rozhodovat (nedokonavý)
- sednout (dokonavý) vs. sedět (nedokonavý)
- splatit (dokonavý) vs. splácet (nedokonavý)
- dát (dokonavý) vs. dávat (nedokonavý)
- pomoct (dokonavý) vs. pomáhat (nedokonavý)
Některá slovesa jsou tzv. obouvidová, což znamená, že svým tvarem vyjadřují oba vidy.
- Př. absolvovat, věnovat, obětovat, aplikovat, akceptovat, svatořečit