Rozhovor pro Deník

31.03.2025

Oslovila mě redaktorka z Deníku a povídaly jsme si o přijímacích zkouškách.

Co dělá žákům největší problémy?

Mám více než 15 let zkušeností s přípravou studentů na maturitu i přijímací zkoušky a největší problém vidím v částech, kde jde o porozumění textu. Čtenářská gramotnost je klíčová, protože v přijímacích zkouškách tvoří velkou část testu. Objevují se tu otázky, co vyplývá z textu, co je fakt a domněnka. Studenti mají potíže s analytickým čtením, dalším úskalím je, že nepozorně čtou zadání, a často tak odpovídají nesprávně u otázek typu NE – například hledají správnou odpověď, i když zadání požaduje pravý opak (např. "najdi, co není pravda"). Dalším častým úskalím je hledání pravopisných chyb v textu a asi i řazení částí textu do správného pořadí. Tyto dovednosti je třeba cíleně trénovat.

Má doučování na poslední chvíli smysl?

Ano, ale s realistickým očekáváním. Po přijímačkách nanečisto jsem zaznamenal velkou poptávku, kdy rodiče hledají doučování na poslední chvíli. I v omezeném čase lze něco zlepšit – hlavně naučit studenty efektivní strategii pro řešení testu. Pochopit strukturu úloh, zaměřit se na "body zdarma" (např. přísloví, která se v testech objevují pravidelně, studenti je neznají a přichází o body – proto jsem je také zpracovala do e-booku s vysvětlením na jednom řádku a ten e-book je mým bestsellerem) a osvojit si techniku, jak pracovat s časem. Krátkodobá příprava nenahradí dlouhodobý trénink, ale může studentům pomoci získat několik bodů navíc a vyhnout se zbytečným chybám. Já své studenty připravuji nejen z pohledu, aby uměli, ale pracuji s nimi i mentálně, připravuji je na stres a jeho zvládnutí, což při prvním setkání se s něčím, tak zásadním pro děti jako jsou testy u přijímaček je důležité.

Co bych poradila, pokud nestíhají?

Nejdůležitější je přestat panikařit a využít zbývající čas co nejefektivněji. Doporučuji:

Projít si zadání z minulých let, aby student věděl, co očekávat.
Zaměřit se na typické úlohy a procvičit si oblasti, ve kterých ztrácí nejvíc bodů.

Naplánovat si strategii pro test – například nejprve řešit úlohy, které umí, a neblokovat se těžkými otázkami.
Pokud je času opravdu málo, domluvit si intenzivní "nalejvárnu", kde se student naučí, jak test správně číst, na co si dát pozor a kde lze body získat nejsnadněji.

A tip nakonec: Píšou dva testy, proto pokud se první nepovede, stane se. Nepřemýšlet nad tím co bylo, ale zaměřit se na duhou možnost a zkusit získat lepší výsledek. Já svým studentům nabízím i možnost projít ty úlohy, které se příliš nepovedly v prvním testu a být lépe připraven na druhý.

Hodně štěstí. Ivana Divišová Doučování český jazyk

Ivana Divišová - Český jazyk a koučování